Nové knihy | červenec-srpen 2024

Prázdninové knižní novinky v knihovně UCT.

24. 6. 2024

Bez popisku

Dan Hrubý: Pražské příběhy: ztraceným světem Starého města
Tomáš Morávek: Nebuď p*ča, aneb jak (ne)pracovat s dětmi
Eva Uchalová: Hana Podolská: legenda české módy
Tomáš Etzler: Novinářem v Číně 2: Nezešílet!
Miloš Doležal: Tady nikdo není, jen já
František Koukolík: Já. O mozku, vědomí a sebeuvědomování
Pavel Kryštof Novák: Otto Stritzko známý i neznámý
Robert B. Cialdini: Nové zbraně vlivu
Michal Stehlík: Přepište dějiny potřetí
Andrea Sedláčková: Toyen: První dáma surrealismu
Joel Minden: Techniky pro zvládání úzkosti
Petr Šámal: Ženy za mřížemi
Vladimíra Vávrů: Jsem
Václav Havel: Moc bezmocných a jiné eseje
Lenka Kapsová: Padesátka: čím žijí ženy v období přechodu
Hilary Lambová: Jednoduše: umělá inteligence
Niklas Göke: 44 lekcí, jak zhodnotit peníze, rozumně investovat, budovat finanční nezávislost
Patrick Zandl: Mýty a naděje digitálního světa
Aleš Palán, Miloslav Nevrlý: Náčelník
Hannah Fryová: Hello World: jak zůstat člověkem ve světě algoritmů
Chris Griffiths: Kreativní myšlení
Jan Rychlík: Dějiny Slovenska

Knižní tip

Andrea Sedláčková: Toyen: První dáma surrealismu

Proč si přečíst?

Autorka nás seznámí nejen s osobním životem malířky a s historií mnoha jejích obrazů, ale také s mnoha dalšími osobnostmi surrealismu a náladou té doby v Čechách a ve Francii.

Anotace:

Toyen je dodnes jednou z nejznámějších a nejuznávanějších avantgardních umělkyň na světě. Biografie této svobodomyslné malířky a výrazné osobnosti meziválečné umělecké avantgardy, která sama o sobě šířila mnoho mýtů, odkrývá dosud neznámá fakta a zachycuje historii mnoha obrazů.

Spisovatelka a filmová režisérka Andrea Sedláčková prošla desítky archivů, policejních záznamů a dosud nepublikovaných deníků, aby objevila skutečnou Toyen. Strhujícím způsobem líčí její milostný život a dění mezi českými a francouzskými surrealisty a levicovými intelektuály. Dopřává nám setkání s Vítězslavem Nezvalem, Karlem Teigem, Jindřichem Heislerem, André Bretonem, Benjaminem Péretem, Paulem Eluardem a samozřejmě s Jindřichem Štyrským. Půvabné líčí pražské a pařížské galerie, kavárny, kabarety a nevěstince i atmosféru míst, kde malířka a její souputníci pobývali a tvořili. Současně nás seznamuje s historií mnoha Toyeniných obrazů.

Text doprovází přes dvě stě reprodukcí a dokumentárních černobílých i barevných fotografií.

Reakce čtenářů:

  • Za mě skvěle zpracovaná kniha. Jak obsahově, tak graficky. Autorka psala svěžím perem a navíc čtenáři nabídla nový pohled na tajemnou Toyen. Zvláštním způsobem mě těší, že jsem se zmýlila ve svém úsudku, že znám Toyen zcela. Díky tomu jsem se dozvěděla spoustu zajímavostí a můj obdiv k ní neuhasíná. Jen Štyrského je mi zase o něco více líto a Heislera mám o něco méně v úctě. Čtení První dámy surrealismu byl krásným a nezapomenutelným zážitkem nového roku.

  • Prostě nádherné.

  • Úchvatná a faktograficky vyčerpávající monografie odhaluje tajemství a milostný život Toyen a přibližuje osudy některých jejích obrazů. Autorka maximálně vytěžila korespondenci, deníky, paměti a vzpomínky Toyeniných přátel a známých a vytvořila kroniku jejího života, v němž se vystřídalo několik blízkých (intimních) přátel. Poodkryt byl i milostný život Jindřicha Štýrského a Jindřicha Heislera, o němž jsem se dozvěděla, že Toyen vyměnil za Drahomíru Vandasovou (1916-1967) a nějakou dobu dokonce žili ve třech. Škoda, že ještě nikdo nenapsal Heislerovu monografii. Nechápu, proč nebyl tento unikátní počin nominován na Magnesii Literu.

Úryvek z knihy:

„O rok dříve, v únoru 1921, devatenáctiletá Manka při sčítání obyvatelstva uvedla, že je malířka portrétistka. Její první dochované obrazy pocházejí z tohoto roku a mezi nimi je zachována jediná kresba, která by mohla být autoportrétem. Možná svou předchozí tvorbu zničila, protože nedostávala nárokům, které Štyrský vznášel v roce 1923, když proklamoval: „Obraz = živou proměnou a projektem nového světa a života = produkt života. VŠE OSTATNÍ = KÝČ!“
Obraz ve Štyrského pojetí musel plnit mnoho požadavků: měl být praktický, účelný, srozumitelný, propagační, organizující a komponující. Štyrský opovrhoval snoby, kupující obrazy „z touhy po jedinečnosti, aby je měli mezi čtyřmi stěnami estétského příbytku, vzdychali před nimi v lenoškách (à la Matisse). Obraz visící na stěně v uzavřeném prostoru, jalová dekorace, pro nic a za nic, nic nedělá, nic nechce, nic neříká, nežije.“ To je sice hezké, opovrhovat snoby, ale jak zabránit tomu, aby si obraz koupili?


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.