Původem z katolické rodiny s exkluzivním vzděláním od Viléma Petrželky, Pavla Bořkovce, Aarona Coplanda a Bohuslava Martinů čelil po svém návratu z USA v únoru 1948 trvalému politickému nátlaku ze strany Svazu československých skladatelů. Přesto i v těchto obtížných podmínkách propagoval se svou manželkou, vynikající klavíristkou Eliškou Novákovou, tvorbu svého učitele Bohuslava Martinů.
Na duchovní a kulturní úpadek společnosti reagoval příklonem ke klasické latině, která se mu stala intelektuálním útočištěm a vnitřním exilem. Po invazi vojsk Varšavské smlouvy v čele se Sovětským svazem v srpnu 1968, na kterou reagoval básnickou sbírkou Incursus barbarorum, se s těžkým srdcem rozhodl opustit svůj domov u Brněnské přehrady a s rodinou zamířil do exilu v Dánsku, Itálii a Německu.
Zde vzniká jeho jediná opera Dulcitius, všechny tři symfonie – Ludi symphoniaci I, Vernalis temporis symphonia a Symphonia bipartita, baletní a pěvecké ztvárnění bajek Aesopia a celá řada sólových, komorních a vokálních skladeb. V oblasti filmové hudby navázal spolupráci s českým exilovým režisérem Vojtěchem Jasným.
V nich upevňuje svůj individuální kompoziční styl, který je založen na syntéze neoklasicismu, jazzové taneční rytmiky, metra latinského časoměrného verše a české i moravské hudební tradice.
Tato výstava je věnována především závěrečným šestnácti letům života Jana Nováka v zahraničí a zároveň je aktuální připomínkou nesamozřejmosti svobody reprezentované 55. výročím roku 1968.
Oficiální představení výstavy se uskutečnilo 22. listopadu 2023 v 18.00 hod. v Univerzitním centru Telč přednáškou doc. Martina Flašara, kterou doprovodil výběr z Novákovy písňové sbírky Cantiones latinae, vydané v Padově roku 1972 v pěveckém podání Vladimíra Richtera za kytarového doprovodu Jiřího Michálka.
Výstava probíhá od 16. 11. 2023 do 31. 1. 2024 a je volně přístupná každý den od 9.00 do 17.00 hod. v prostorech Kavárny Haas.
Autoři výstavy:
Martin Flašar, Rebecca Grosschmidtová
Grafická realizace:
Pavel Křepela