Knižní novinky - říjen 2022

Nabízíme vám říjnové knižní novinky.

26. 9. 2022

Bez popisku

Marie Benedict: Lady Clementine
Eva Kmentová, Olbram Zoubek: Lidská důstojnost
Spolek Nepromlčíme: Ne/promlčeno
Pavel Klusák: Gott: Československý příběh
Sebastian Fitzek: Ryby, které lezou na stromy
Anton A. Bucher: Psychologie štěstí
Bob Fliedr: Svatý Jakub: pozoruhodný příběh kostela v Poličce a jeho lidí
Albert R. Jonsen: Klinická etika
Marek Herman: Máma není služka, máma je dáma
Maike Rönnau-Böse: Psychická odolnost předškoláků
Luděk Čech: Červená kniha květeny Vysočiny
Zeno Dostál: Malý vůz
Renata Fučíková: Čechov &
Lukáš Palán: Surový tvar
Zuzana Říhová: Cestou špendlíků a jehel
Zdena Salivarová: Honzlová
Anna Strnadová: …stačilo jen říct Jáchymov
Václav Vokolek: Krajiny zjevení
Ema Labudová: Lada u ledu

Knižní tip

Pavel Klusák: Gott: Československý příběh

Proč si přečíst?

Kniha, která získala ocenění Magnesia litera za rok 2022, vypráví příběh nejen Karla Gotta, ale tak trochu historii nás všech.

Anotace:

Hvězda, mýty — a skutečnost.

Největší popovou hvězdou v Československu byl Karel Gott — a v jistém smyslu jí v Česku zůstává dodnes. Jeho příběh však není tradičním vyprávěním o hudebním velikánovi. Gottův osud totiž nelze oddělit od dějin zdejší společnosti a politiky. V šedesátých letech se mladý zpěvák stal jednou z tváří kulturního uvolnění, zatímco v těch sedmdesátých souzněl s obdobím cenzury a ztráty historické paměti. Pozdější éra trhu a demokracie pak zacházela s jeho legendou, aniž se ptala na stíny u jejích kořenů. Gottova sláva a jeho hvězdná image jsou přitom vše, jen ne samozřejmé: po celou dobu svého života zůstal Gott vypravěčem a zároveň strážcem vlastního příběhu. A tím pádem i příběhu o Československu, hudebním průmyslu, vyjednávání ve zdejší kultuře, mocenských bojích a síle médií.

Nezávislý portrét Karla Gotta od hudebního publicisty Pavla Klusáka tento příběh vypráví s důrazem na ověřená, nová a málo známá fakta. Kniha Gott proniká za léta šířené mýty a zaplňuje bílá místa v událostech kolem Las Vegas, „cvičné emigrace“ a Anticharty. Také líčí vývoj tuzemského showbyznysu i společnosti. Osudy Karla Gotta jsou totiž tak trochu historií nás všech.

Reakce čtenářů na knihu:

  • Nová kniha o Karlu Gottovi chce očistit zpěváka od nánosů legend a mýtů, které kolem sebe vytvořil sám i za pomoci jiných. Pokušení uvést vše na pravou míru ale hudební novinář Pavel Klusák podlehl natolik, až jako by zapomněl, že píše o člověku, který svůj hvězdný status založil na zpěvu.
  • Kus poctivé badatelské práce se pojí se schopností zasazovat věci a události do kontextu - velké díky autorovi. Nekoná se šokované lapání po dechu, ale zpráva o nedokonalém člověku a dokonalém profesionálovi se čte jako beletrie. K tomu vzbuzuje dílem melancholickou, dílem vzteklou náladu s úvahou „co jsme to proboha žili?“ a přehodnocení pocitu, že zpěvákova popová všudypřítomnost nabízela nezkreslené svědectví doby.
  • Famózní náhled na kariéru jednoho zpěváka, bez bulvárnosti, podložené fakty a přitom čtivé. Karel Gott si k nám dovolit to, co jsme mu sami dovolili. Nechci soudit, jeho už soudí nejvyšší instance.


Úryvek z knihy:

„Ten den celý filmový projekt skončí: nezávislí filmoví profesionálové z Německa odstoupí od realizace dokumentárního filmu o někom, kdo si ve skutečnosti přeje celou věc spolurežírovat. Vybírat, ze kterého úhlu bude spatřen a ze kterého ne. Pro mě, který jsem s filmaři ještě ten den mluvil, znamená ta situace stvrzení: Karel Gott si ostražitě hlídá svůj příběh. Všechny jeho verze, které se rozběhly do světa, byly odvozené z jeho vlastního vyprávění. Největší hvězda, která vzešla z československé popkultury, nikdy nestála o svůj nezávislý portrét.“


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.